02 april 2012

Samtal i sängen under nattning

Theodore, 3 år, och Mamman, 29 år, ligger på samma kudde i Mammans säng.

Liten: Den stora draken satt i vulkanen, mamma. Det var han som sprutade eld genom näsan. Han ville äta upp Bamse.
Mamman: Ja, precis. Och sen ville han bara äta köttbullar.
Liten: Farmor kom med köttbullar.
Mamman: Just det. Nu ska du sova.
...
Liten: Varför har vi en gardin där på insidan?
Mamman: Rullgardinen? Den har vi för att stänga ute ljuset så att vi kan sova bättre.
Liten: En rullmatta?
Mamman: Ja, eller rullgardin kallas det. Godnatt hjärtat.
...
Liten: En sång till.
Mamman: Päronöarna igen?
Liten: Nej, godnattsången (Gå till sängs, slumra in...)
Mamman sjunger.
...
Liten: Nu är jag en vovve.
Mamman: Jasså, imorse var du mammas kattunge, kommer du ihåg det?
Liten: Ja. Nu är jag en vovve-hund. Jag vill kramas. Här och sen här (båda kinderna).
Mamman: Klart vi ska kramas.

Och så höll det på ett tag. Alldeles för mysigt för att tjata om sömn. Somnade gjorde han ändå som ett ljus. Min mysiga lilla kille!

2 kommentarer:

Leongut sa...

Detta var den enda Google gav mig på "päronöarna"! Har du möjligen hela texten till den sången?

Leongut sa...

(*det* enda, skulle det stå.) Jag hörde nämligen den sången en gång för mer än 30 år sen och har intw hittat den igen.