21 september 2011

Dagens i-landsproblem: Vad ska jag göööra med håret?

Nu är det dags att färga håret igen. En centimeters utväxt pryder skalpen och det ser för hemskt ut. Jag vill så gärna göra något nytt men jag vet inte vad. Eller jag vet ungefär vad jag vill ha, orangerött hår... lite Pippi Långstrump typ. Men den färgen går inte att köpa. Orangerött hår får man inte ha tydligen, om man inte salongsfärgar. Så var det inte när jag var ung minsann, då fanns många olika röda nyanser att välja mellan. Nu finns kastanjerött, illrött (som jag har nu) och kopparblont. That's it.

Så. Hur ska jag göra nu då. Jag har tre alternativ.


1. Färga samma färg som jag redan har och köpa mig lite mer betänketid.
Fördelar: Jag behöver inte bestämma mig nu och det är ändå en rätt ok färg. 
Nackdelar: Tråkigt. Jag är ganska trött på den här röda färgen och skulle vilja ha någonting nytt och roligt till hösten.


2. Ljusa upp det några nyanser och sedan färga över en mörk kopparblond variant.
Fördelar: Det känns väldigt spännande med en helt ny färg. 
Nackdelar: Jag måste bleka håret först och sen lägga i en färg. Slitigt för håret och så vet man aldrig riktigt hur resultatet blir när man färgar ett nyblekt hår. Är jag verkligen redo att bli ljushårig igen? Det var säkert nästan tio år sedan sist och passar jag ändå inte bäst i mörkt hår?



3. Bli brunhårig igen, men mycket ljusare än innan. Inte mörkbrunt.
Fördelar: Lite nytt men ändå lite safe. Jag slipper förmodligen ljusa upp innan.
Nackdelar: Tråk. Och så riskerar jag att det blir mörkare och mörkare när jag färgar om. Så är jag i samma fälla som jag just håller på och kämpar mig ur.

Meeeeen. Hur ska jag gööööra?

3 kommentarer:

Jennie sa...

Jag tycker du ska bli brunhårig igen i en "nötig" brun nyans och sedan lägga i massor med tunna fina nougat-färgade slingor i håret....det tror jag hade passat dig! Behåll en kortklippt hög lugg:)

Caroline sa...

Orangea färger - finns det inte på Shock?

Celine Naminah sa...

Här kan du nog hitta vad du söker. =) http://www.shock.se/ Jag själv har testat många av deras färger. =)