18 augusti 2011

Det andra brödet och lite annat bröd

Ikväll har jag hunnit med tusen saker känns det som. Bland annat en telefonintervju med sveriges största kattmagasin för Hjärtekatten, som startat upp igen efter sex veckors semester.

Jag har däremot inte smakat mitt senaste LCHF-bröd eftersom jag, hör och häpna, fortfarande har lite kvar av det första!

Dock har jag fotograferat det så att ni kan få se hur det ser ut. Och så en liten bonus på köpet!

Bröd nummer två. Valnötter, flingsalt och pumpafrön.
Samma grundrecept som innan men utan brödkryddorna. Jag hade i flingsalt och hela valnötter men blandade smeten lite för hårt och de hela valnötterna var inte särskilt hela. Gör om gör rätt nästa gång. Jag toppade brödet med flingsalt och pumpafrön. Jag tror att det blir toppengott!

Det är jättekul att höra att det är flera av er som prövat det här receptet - och att ni gillar det. Jag ska fortsätta att experimentera. Kanske med andra typer av LCHF-bröd också. Som det här. 

Smakade helt ok, men behöver mer omsorg.
Det ska vara som ett slags platt bröd men jag kryddade det med kanel och toppade med stora kokosflingor så att det blev lite mer som en kaka nästan. Jag ska ha i mer kanel nästa gång. Och riven kokos i smeten. Och mer kokosflingor på toppen. Då blir de nog supergoda!

Jag hittade grundreceptet på lchfrecept.com och det ser ut så här:

Platt LCHF-bröd
Mängd: En plåt
Tid: En halvtimme eller så
Ugnstemperatur:  225 grader

Ingredienser:
250g keso
3 ägg
1 dl sesamfrö
0,5 dl linfrö
0,5 dl solrosfrö
1 tsk bakpulver
1 msk kruskakli

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt ägg och keso
Bred ut smeten på bakplåt täckt med bakplåtspapper, nästan hela plåten skall täckas.
Grädda i 225 grader i 15 min.
Låt svalna och skär i rutor.

Inga kommentarer: