29 augusti 2011

Bilder från Gamlestadsgalej klockan fyra på morgonen

Så bra det blev! Det växlande vädret, med ömsom sol ömsom regnskurar, till trots kom det massor med folk. Alla 80 beställda bord tog slut och alla verkade verkligen ha det jättemysigt. Jag är stolt och glad över att ha varit med och arrangerat någonting så stort utan att ha någon som helst erfarenhet av någonting liknande. Visst, jag hade mest hand om kommunikationen - namngivning, affischer, logotype, webb, Facebook osv. - och det har jag ju erfarenhet av, men ändå. Jag har ju varit med och gett input om allt från datum till priser och tipsrundefrågor.

Flera olika mediekanaler var närvarande, TV4 till exempel (lokalt såklart), så jag ska hålla lite utkik de närmaste dagarna. Här har GP skrivit om oss!

Affischer har suttit uppe under veckan och uppmanat folk att komma ut till Gamlestaden.
För att sälja, fynda eller bara strosa.

Vid tiotiden började folk samlas för att hämta ut och ställa upp sina loppisbord.
Det var lite kaotiskt i början men det redde ut sig efter en stund.

Det fanns mycket fint att titta på, men jag hann inte browsa så noga. Jag jobbade ju faktiskt.

En av mina favoriter var tavelbilen!

Eller det här bedårande tuggummi- och äppelståndet.

Annars såg jag många fina skor.

Uppslutningen var stor och det kändes hela tiden som att det var lagom mycket folk kring borden.

Alla sålde inte prylar. En del sålde egenodlade grönsaker. Eller Aloe vera.

Tipsrundan hade jättefina priser. Stor Eko-matkorg, och biobiljetter till exempel.
Och småpriser till alla barn som deltog. Imorgon ska jag rätta svarstalonger.

Vissa av affärsinnehavarna var smarta och utnyttjade att det var mycket folk i omlopp.
Rambaldi, till exempel, som ställde upp en grill och sålde korv.

Jag hoppas att alla fick mycket sålt eller hittade fina fynd. Jag vet i alla fall att Sofia hittade en typ helt ny bärsele från Haglöfs för trettio kronor, och att vi fick (!) en cykel till Theo som bara behöver nya slangar innan den är perfekt för honom, Om två år eller så. Och så hittade vi en Megakillen-bok åt Edward och en hel påse garn åt mig. Med tanke på hur tomma en del bord såg ut mot slutet av dagen tror jag att de flesta var nöjda.

Ett annat tecken var att kön till bankomaten var konstant under hela dagen.

Ja, och så hade vu ju musikunderhållning också. Det förgyllde verkligen dagen!

Särskilt dagens musikaliska höjdpunkt, Dembo Jatta, som vann Östra Göteborgs Kulturpris i år.

Han fick verkligen alla att dansa!

... och var extra populär hos barnen.

När dagen var slut kom KFUM och hämtade upp sådant som loppisdeltagarna inte ville ha med sig hem.

Det blev så himla bra alltihop, och nästa år blir det ännu bättre!

Jag har haft en toppendag, men nu är jag så himla trött! Det tär på krafterna att vara ute från nio till fem bland massor av glada människor och musik. Ja, och så är ju klockan fyra på morgonen och jag sitter uppe i ett kallt vardagsrum med en krupphostig pojke. Kudde och filt i soffan och Bondgården på SVT Play.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Hej vännen!
Ser ut som ni hade en underbar dag, vilka underbar bilder. Att mötas, ha roligt och dessutom kunna fynda sådan härliga saker jag såg, underbart!
kram till dig

Eleonor sa...

vad trevligt det såg ut att vara! hoppas jag kan komma nästa år.