05 juni 2011

Bästa pojken hela helgen

När man väntar på spårvagnen kan man fördriva tiden med att läsa en god bok. Theodore rekommenderar Halvan- böckerna, särskilt den om polisbilen.
Den här helgen var det jobbhelg för mannen igen och jag och Theodore fick klara oss själva torsdag, lördag och söndag. Även om det varit tråkigt att inte umgås med pappan Sharp har vi haft massor av kul!

I torsdags var vi med gamla MVC-gänget på Galaxen och tittade på djur. Kossor, grisar, hästar, får, höns, kaniner och en tupp - vilket passade mycket bra eftersom Theodore är rätt besatt av Bondgården på Bolibompa just nu. Stor succé, dit ska vi gå igen. Kanske redan imorgon.


Igår, lördag, var det sjukt bra väder och jag och pojkvaskern var ute hela dagen. Först åkte vi in till lekparken i Haga där vi gungade, rutchade och snurrade. Sedan sov pojken i vagnen medan mamman köpte en klänning till sommarens två bröllop. Efter en snabb mellanlandning i hemmets lugna vrå - där vi fyllde på energiförrådet med lite isglass - tog vi fram hjälmen och tog en cykeltur. Theodore fick cykla, för min cykel har punka. Jag har börjat projekt "Lära Theodore att cykla fot" med blandade framgångar. Allt för ofta sticker han bara iväg i ilfart och jag får rusa för att han inte ska sticka iväg ut på någon farlig bilväg eller liknande. Jag funderar allvarligt på någon slags sele. På vägen hem mötte vi upp pappan och sedan hade vi picknick på utegården tillsammans med en massa grannar.

Idag slappade vi mest hela förmiddagen. Såg på Bondgården och städade leksaker. Jagade ut en geting. Efter lunchen, som bestod av yoghurt för att det var för varmt för riktig mat, sov pojken middag. Sedan åkte vi till Lundbybadet och badade. Det var populärt vill jag lova. Han är verkligen en liten fisk, min lille man. Efter lite mer än en timmes bad var vi trötta och åt middag på Jensens. Theo fick en ballong som han älskade djupt men var tvungen att lämna ifrån sig för att mannen vid bordet bredvid var allergisk mot ballonger. Liten minikris följde men sen blev det bra. Han fick en ny ballong när vi skulle gå, men den flög tyvärr sin kos på vägen hem, trots att jag hade knutit fast den i vagnen. Theodore tog det dock med jämnmod men pratade om Theos Ballong Som Flög Till Himlen hela vägen hem. Sen var det saga och sång och nu sover han äntligen. I vår säng. Såklart.

Lille söte mannen har varit så otroligt duktig hela helgen! Skött sig så bra och försökt lyssna så gott som en tvååring kan. Han har också varit väldigt kontaktsökande mot andra barn och trots att metoden kanske kan diskuteras (gå fram och dra i tröja/hår eller slå med spade) så är jag stolt. Då tar jag honom åt sidan och frågar honom om det var så att han ville leka med pojken/flickan. Det vill han ju, och då förklarar jag hur han ska göra istället. Gå fram och säg "Hej, ska vi leka?", vilket han prövade några gånger. Ibland fungerade det, ibland inte. Men duktig är han. För nästan inget är ju lätt i början.

Min store lille man! Han är så rolig att hänga med när han är på sånt humör. Här får ni se när vi spexar lite i köket. Räknar, trollar och sjunger lite.

Inga kommentarer: