22 april 2011

Toalettpremiär


Theodore har varit lite röd på rumpan de senaste dagarna och därför har vi låtit honom gå utan blöja så mycket som möjligt. Det leder ju såklart till en del olyckor och de är bra tillfällen att prata om sånt här med potta och så. Han var ju rätt intresserad av pottan för ett tag sedan och lyckades både kissa och bajsa där - till vår stora lycka. Sen hände inte så mycket mer och vi pressade honom inte.

Men idag kom lite framsteg. Eller ganska stort kanske. Theo hade redan bajsat på golvet två gånger och vi hade berättat för honom att när han ville bajsa kunde han säga till så kunde vi gå på pottan. Det var sådär intressant tyckte han men plötsligt sade han ändå till att han ville bajsa. Jag frågade om vi skulle gå till pottan men det ville han inte. Jag frågade om han ville gå på toaletten och det ville han! Jag satte honom på toalettkanten och höll honom i händerna medan vi småpratade lite. Och han bajsade! Duktiga killen! Han fick torka sig själv (efter att jag torkat klart) och spola. Det var roligt tyckte han .Förhoppningsvis så roligt att han vill göra det igen.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Hej!
Vilken liten sötnos! Och så duktig, att börja bajsa på toa! Ja nu när de är två så kan de ju bli blöjfria. Leia var blöjfri när hon var två år och två mån, rätt bra tid att börja nu :-)
Fast jag tror jag tar o väntar till sommaren med Stella... lite bekväm är jag allt,
kram!

Eleonor sa...

wow! vad kul! Kan tipsa om toalettringen vi har. Vi har alltså bytt ut den vi hade på toaletten. Det är som två ringar i ett. Ett lock, en barnring och en vuxenring. Småbarnen sitter jättestadigt. Till skillnad mot lösa barnsitsar man skall lägga på som lätt är lite ostadiga + att det är lite jobb att hålla på att flytta fram och tillbaka dem. Vi köpte den på Hornbach för typ 200 spänn (Babybjörns toaring kostar väl 350 kr...)