31 januari 2011

Mister Kilmister

My man foreverman.
Puh! Vilken tur.

Jag var mycket orolig över att dokumentären om Lemmy möjligtvis skulle visa en pinsam bild av en nedgången gammal patetisk rockgubbe, men neeej inte alls! Lemmy Kilmister är så cool att jag vill grina. Han är över 60 år och består mer av alkohol och nikotin än människa men han har fortfarande den digniteten och lustiga fyndigheten som jag älskade med boken (White line fever, hans självbiografi). Och maken till stilig 63-åring har jag aldrig någonsin sett.

Fattar ni att han har varit med sedan Hawkwind? Fattar ni? Han var med när rocken föddes. Han var med på femtiotalet och han är fortfarande med. Fattar ni?

Det finns inget sätt på vilket jag kan skriva en objektiv recension av den här dokumentären. Jag är för fascinerad av herr Kilmister för att ha någon slags helikoptersyn över innehållet. Några iaktagelser och insikter gjorde jag dock:

  • Lemmy har det stökigaste hemmet jag någonsin sett. Ja, stökigare än min mans ungkarlslya - som dittills var det värsta jag sett. Lemmy 1, mannen 0.
  • Alla coola människor tycker att Lemmy är Gud. Helt ok för mig. Han är hårdast för att han är äkta och sig själv. Inte en massa påklistrade klichéer och mascara. Hård som fan men snäll och respektfull - och vettig. För det mesta. Han har förstått det där med att ge tillbaka till fansen och ställer alltid upp på bilder och ger autografer till höger och vänster. Och så pratar han fint om sin mamma.
  • Vad har egentligen hänt med Metallica? Från thrash till tönt. (Vilket inte ska förväxlas med "nörd". Nörd=bra, tönt=Lars). Eller så är jag bara bitter över att de inte finns på Spotify. Vem finns inte på Spotify liksom? Töntar! Jag önskar verkligen att de inte var så jäkla pruttgamla och avskydde allt som påminner dem om det onda Napster och andra som de tror försöker stjäla deras pengar. Kom in i tvåtusentalet liksom, och låt mig lyssna till er musik på det sätt som passar mig bäst. Jag vill ju tycka om er.
  • Dave Grohl har otroligt tjockt och glansigt hår. Det ser så friskt och med sina stora lockar. Hur gör han?
  • Jag är en sån sucker för rockenroll. Jag kommer alltid kissa på mig av exaltion när jag ser vissa personer eller hör vissa låtar. Det växer jag aldrig ifrån.
  • Lemmy verkade ha ganska fin relation till sin son. Det var sött. (Vi ignorerar det där om att ... umgås ... med samma brudar, ok).
  • Jarvis. My god vad jag gillar långa gängliga nördiga engelsmän. Sån tur att jag är gift med en.
  • Marky Ramone finns fortfarande!
Det var jäkligt bra. Och här kommer min favoritlåt av Motörhead, Rock'n'roll. Den har räddat mig ur mången hjärtesorg.

12 kommentarer:

Jenky sa...

Haha! Jag tänkte också på det där med Dave Grohls hår. Lustigt. He was in Nirvana.

Anette sa...

Åh, vad du skriver bra! Tack för tipset, nu måste jag absolut se den där dokumentären jag med!

Thepas sa...

Jenky: Eller hur!!Det kanske är det som är hemligheten. Låt bli att tvätta håret under en grunge-era så blir det fabulöst tjugo år senare. Fatta vilket änglasvall Kurt skulle haft.

Anette: Ja! Se dokumentären. Du kommer gilla den!

Jenky sa...

http://www.youtube.com/watch?v=-cXy6cPcchg

"I wassss in Nirvaana."

Elin sa...

Kanske inte riktigt min musik, men gillar vissa delar :)

Mikkey Dee bor här i näreheten dock, så hans hus kan jag peka ut! Jag var barnvakt väldigt mycket i en familj här för ett par år sedan och hans son var ofta i huset och lekte så jag träffade han en del gånger då (även om jag inte insåg ritkigt hur känd han var då...) :)

Thepas sa...

Elin: Nää! Coolt! Jag skulle bajsa på mig om jag träffade Mickey Dee. Jag är inte ett dugg cool i sådana situationer.

Jag såg faktiskt honom på en biograf en gång när jag och bonusen Edward skulle se Bee Movie. Jag skyndade mig att gå åt ett annat håll så att jag itne skulle göra någonting opassande.

Knit-Marie sa...

Ja, vem är inte bitter över att de saknas på Spotify!

När vi två blir tre sa...

Vi får ta en promenix förbi hans hus här nån dag! :) Jag pratade med honom ett par gånger när han hämtade sin son. Han var himla rolig och väldigt, väldigt "vanlig" och stod och pratade om barnen och hur mycket det var att köra/hämta, läxor osv.

Thepas sa...

Ja men det måste vi absolut göra! Och så ska jag smygfotografera som värsta paparazzin och lägga ut bilderna här på bloggen och visa att jag minsann har stalkat utanför Mickey Dees hus med någon som nästan kääänner honom.

Hahaha.

Elin sa...

haha, tufft! :)

Anette sa...

Hallå! Nu har jag också sett dokumentären! Ser han inte fräschare ut nu vid 63 års ålder än för typ 20 år sen? Kanske jag som inbillar mig, men jag tyckte han såg mycket mer sliten ut förut. Men vad gammal James Hetfield (Metallica) såg ut, nästan vithårig ju! Mikkey Dee såg ut som Mikkey Dee,kanske lite rundare.
Sonen var söt och verkade ödmkjuk.

Klart sevärd dokumentär!

Thepas sa...

Anette: Jomen visst ser han jäkligt fräsch ut för att vara 63. Vi får ju utgå från att han färgar håret och skägget - det kanske är det som är skillnaden? Sen framgick det ju att han fått diabetes och även om han säger motsatsen så har han kanske ändrat sitt leverne liiite. Eller inte.

Det är imponerande att hans kropp är i så bra form också. Han ser ju ut som vilken 30-åring som helst nästan.

Alla Metallicorna (utom möjligtvis Kirk och den där nya) har blivit gamla pruttgubbar. Det är så tråkigt. Lars sitter där hemma i sina scarfar och samlar sin konst.

Det var så rörande när sonen satt och pratade om sin pappa och hur tagen han blev när Lemmy hade sagt att sonen var hans finaste ägodel. Naaah, liksom.

Lemmy är en bra karl. För det mesta.