07 december 2010

Hur mycket våld är ok på dagis?

Idag kom Theodore för andra gången hem med ett bitmärke. Den här gången på handen. Små ilsket röda tandmärken. Förra gången blev han biten i kinden och blåmärket satt kvar i flera veckor.

Han har andra gånger kommit hem med rivmärken och vi börjar tycka att det är lite väl mycket våld på dagis. Nu är jag ju som bekant förstagångsmamma så det kan hända att jag är lite överkänslig men jag tycker att rivandet, bitandet, knuffandet och slagen har eskalerat på sista tiden. Vi stannar ofta lite längre vid hämtning och lämning och ser då ofta situationer där barnen gör varandra illa. I synnerhet är ett barn extra benägen att göra andra illa och jag har vid flera tillfällen sagt ifrån till barnet.

Jag vet att barn är barn och att så små småttingar som finns på Theodores avdelning inte alltid vet vad som är rätt och fel. Och att det är just såna här situationer som ska lära dem skillnaden. Jag vet också att pedagogerna har många barn att se efter och inte kan vara överallt hela tiden. Jag har förståelse för det.

Men ändå. Det är inte roligt att se bitmärken på sin lilla son och jag hoppas verkligen att han inte är en av dem som slåss och bits.

Ni som har barn på dagis, och ni som inte har det, hur mycket våld är ok?

8 kommentarer:

Unknown sa...

Bitmärken känns ju allt annat än okej!!! =(

Maria @ Sixtens mor sa! sa...

Usch det där verkar ju inte bra. Är ju synd om din son som ska komma hem med märken men även de barnen som gör detta mot honom måste ju få mer uppmärksamhet o hjälp. annars slutar det nog illa :/ Har ju själv inga barn men våld är inte okej i min värld iaf..

Jenky sa...

Min fråga är ifall någon av pedagogerna kontaktade er direkt efter att Theo blivit biten? Människobett kan ju lätt bli infekterade osv. Vad jag har hört från andra med dagisbarn så brukar de ringa upp och informera om sånt så att föräldrarna själva kan ta ställning till om de vill låta sjukvårdspersonal titta på det på en gång. Om de inte gör det skulle nog jag fundera lite över varför. Annars är det där en himla svår fråga. Vad som är "normalt" och inte. :S

Cecilia (Guldlock74 på FL) sa...

Jag tycker inte att du är en överkänslig förstagångsmamma om du reagerar på detta. Säg ifrån till pedagogerna! Har haft barn på dagis i 6 år och har hittills inte råkat ut för den sortens problem. Visst har barnen trillat och slagit sig, men inte blivit utsatta för våld...

Elin sa...

Noel har kommit hem med bitmärken 2 gånger, en gång i ryggen och en gång på armen! Grannes dotter, som går på samma avdelning, har också haft bitmärken ett par gånger. Personalen har informerat vid hämtningen att det har hänt, förutom sist när Noel blev biten i armen då det var vikarie när vi hämtade. Men då frågade jag dagen efter...

Små barn biter kan bitas när de har svårt med språket och inte kan göra sig förstådda i situationer där de t.ex. känner sig trängda, men även då de är glada och inte vet vad de ska ta till... Det vitkiga är ju hur personalen jobbar med det, så prata med dem och förklara din oro!!!

Thepas sa...

Vi har tagit upp detta med pedagogerna, både jag och min man, men vi får inga klara svar. De säger liksom ingenting.

Idag hade Theodore ett blödande rivsår på kinden när jag hämtade honom, men det kan han ju ha råkat gjort själv.

Jag har svårt att se vad pedagogerna ska göra när de liksom inte märker att saker sker - men samtidigt känns det inte ok att bara acceptera att barnen bits och slåss. Svårt.

Men som Jenny säger, pedagogerna ska säga till när ett barn blivit bitet, och jag tror att de gjorde det första gången. Då var vi i New York och mamma hämtade och lämnade på dagis. Den här senaste gången tror jag inte ens att någon sett att han blivit biten.

Jennie sa...

Lova trillar och slår sig i bland detta är förskolans personal noga med att berätta för oss! Bitmärken däremot har jag inte sett på henne! Det hade nog gjort ont inom mig att se det! En gång när jag var där för att lämna Lova kom det fram en liten kille i Lovas ålder och puttade henne hårt i golvet. Jag stod så att jag inte såg dem, men en ur personalstyrkan som kom precis när det skett sa att denna kille gärna gjorde så....att de fick ha ett vakande öga på honom! Hon förklarade liksom för mig att det fanns ett problem med denna kille vilket jag tyckte var bra. Tre nästkommande lämningar var jättesvåra, Lova grät och kastade sig efter mig! Det kändes tungt men samtidigt visste jag att personalen var medvetna om problemet. Det gör mycket. Jag tycker du ska ta upp det med personalen, helt klart. Det kanske finns en förklaring? Kraaaam

Mia sa...

om det finns barn på en avdelning som bits, anser jag att det barnet ska punktmarkeras av en personal. Dels för att skydda de andra barnen, och dels för att hjälpa det bitande barnet att yttrycka sina känslor på ett annat sätt. Så länge personalen är medveten om problemet och gör vad dom kan, så måste man nog acceptera att ens barn råkar få sig ett tjuvnyp här och där. Men jag tycker inte det är ok om personalen inte verkar ha koll eller tar ansvar genom att informera dels om vad som händer och dels om vad dom gör för att motverka det. Ingen, inte småttingar heller, ska ju behöva bli utsatta för våld på sin "arbetsplats". !