10 februari 2010

Ensamkväll betyder städekväll - but that's ok!

Inget direkt nytt på jobbet idag. Textkorrade lite handbok, gick igenom lite bilder och beställde lite kontorsvaror. Åt NFC till lunch och anslöt mig till Team kyckling-koma.

Ni vet ibland när man önskar sig saker som man vet inte kommer att slå in men man fortsätter att önska ändå? Vi har stora problem med att få ihop tid till hederligt hushållsarbete i vår familj. Theodore är ett heltidsjobb (som sig bör) och jag kommer hem halv sju på kvällen. Då vill mannen ha lite avlastning så jag har huvudansvaret för att pojken blir underhållen, nöjd, flaskad, borstad och nattad. Inte mig emot såklart för jag har längtat efter det lilla knytet hela dagen. När pojken sover vill jag och mannen äta middag och så är klockan runt nio. Kanske orkar vi då diska men sen är det tv-soffan någon timme och godnatt. Ingen tid för dammsugning, var sak på sin plats, städning av toaletter eller tripper till tvättstugan. Helgerna vigs till städning men inte vill man städa hela sin lediga tid, särskilt inte eftersom halva söndagen går åt till veckohandling. Är det något fel på oss? Alla andra familjer verkar inte ha några problem med att hålla sitt hem rent och städat.

Hur som helst! Till önskningen. Jag brukar i hemlighet önska att jag åkte hem till mitt stökiga hem efter jobbet och fann det lite mindre stökigt. Att mannen städat lite trots att han haft Theodore att springa efter. Det är egentligen lite orättvist eftersom jag aldrig förväntades städa när jag var hemma med Theo - och så lagar han ju faktiskt middag åt mig varje kväll. Idag var mannen dessutom förkyld och ynklig så städning var liksom inte att tänka på. Trodde jag. När jag kom hem var köket diskat och städat. Yey!

Därför kändes det inte alls fel att fortsätta duktigheterna och städa stora badrummet trots att jag har ensamkväll och skulle kunna typ lägga ansiktsmasker och läsa böcker.

Nu är det fint i två rum. Och det är dubbelavsnitt av Medium på tv400!


5 kommentarer:

Anna sa...

hej hej!

hittade hit via stickamera.se och kikade lite hos dig.

kika gärna in hos mig, har nyligen startat min pysselblogg så det kommer mera efter hand.

hälsningar Anna

Anette sa...

Vänta får du se hur mycket tid ni får för städning och tvätt m.m när båda börjar jobba och Theo går på dagis.... ;-) Och hur mycket tvätt det blir när man har dagisbarn...

Jag går under av stress vissa perioder känns det som eftersom det bara är jag som städar och tvättar hemma... och allt annat man ska hinna med. Och som du skriver, helgerna vill man ju inte ägna åt bara städning liksom. Så därför måste man ju hålla på de andra dagarna när man är jättepigg...not.

Går det fortfarande bra med sovningen för Theo??

Kram!

Knit-Marie sa...

Städning är ett grovt överskattat nöje och gör väldigt lite nytta. Barnen blir allergiska av för rena hem och vi blir inte ett dugg gladare av att städa ofta. Desto kuligare när man nån gång tar sig an rengöringen, det doftar såpa och färska blommor. Men gör det inte för ofta, för då förtar det hela njutningen.

Lova sa...

Jag tycker det är svårt att hinna med städning och bebis trots att både jag och mannen är hemma hela dagarna. Jag tror det är vettigt med lite smuts, bebisar är ju inte bebisar för alltid och jag vill hellre njuta av tiden jag har än att dammtorka och damsuga :)

Eleonor sa...

"Andra familjer" vad vet du om hur städat de har ;) Jag har tänkt att när jag hälsar på folk är det ju alltid rent och städat, men har de det alltid så rent? Eller är det som hos oss att de städar gärnet när de skall få besök :)

Fast nu städar jag lite mer, för golven får ju vara någorlunda fräsha när bäbis kryper runt och pillar på alla småsaker hon hittar...