16 november 2009

Tiokilosbebisen

Så, då var Theodore vaccinerad mot den nya influensan. Eller ja, första sprutan är tagen. Nästa får han efter årsskiftet.

Jag var tidigare skeptisk mot vaccinet eftersom jag inte kände att det testats tillräckligt mycket för att det skulle kännas helt säkert. Jag var också mycket skeptisk mot hela hysterin kring både influensan och vaccinet. Däremot har jag grundinställningen att vaccinationer är bra och solidariskt. Theodore har fått alla sina sprutor och jag fick en röda hund-spruta efter förlossningen då det kom fram att den vaccinationen inte verkade längre.

Så. Nu när vaccinet testats mer och släppts till barn från sex månader känns det tryggt att vaccinera Theodore. Innan det släpptes för så små barn var jag helt inne på att jag och mannen skulle vaccinera oss för Theodores skull. Det var helt enkelt föräldrainstinkterna som bestämde att det måste bli så. Jag skulle inte kunna leva med att strunta i vaccinationen och smitta mitt barn. Men nu är barnet alltså vaccinerat - det lutar dock fortfarande åt att vi vaccinerar oss vi också. Så kan vi kanske bidra till att smittan begränsas lite.

Anyways. Jag passade på att lägga lille mannen på vågen på bvc. Han väger tio kilo nu! 10!

7 kommentarer:

Mia sa...

Har Teo fått någre biverkningar?Jag blev själv rätt dålig av sprutan. Har barn på 8 månader och 2,5 ¨år som jag inte vet hur jag ska göra med. SDkriv gärna om det i bloggen! :-)

Thepas sa...

Mia: Jag ska rapportera om hur det går. Hittills mår han som vanligt förutom att han verkar ha svårt att somna... men det kan ju vara "samma gamla vanliga".

På bvc sa sköterskan att biverkningarna kunde bli ungefär som de andra vaccinationerna. Feber och lös mage sa hon. Hon sa att barnen verkade ta biverkningarna bättre också.

Vid de tidigare vaccinationerna har Theo fått feber och varit lite hängig i någon dag. Vi får se hur det blir imorgon.

Jag tror att om jag skulle vaccineras skulle jag gnälla tusen gånger mer än Theo. Barnen blir ju vaccinerade flera gånger under första åren men vi vuxna är inte vana.

Anna sa...

Jag resonerar lika som du, många som är skeptiska till vaccinet, jag va själv det men vi ska vaccinera oss allihopa även våran bebis på 7 månader, skulle inte förlåta mej själv om jag bar på något och smittade någon annas barn ELLER om nått av barnen vart riktigt dåliga pga att jag inte är vaccinerat, sen sägs det ju att barn blir mindre dåliga än vi vuxna men det beror ju på individ till individ men lill tjej hamnade på sjukhus och va jätte dålig pga något som bara va en vanlig förkylning när hon va ännu mindre, hellre de säkra före det osäkra :) :)

Thepas sa...

Anna: Ja, jag tänker precis som du. Theodore har haft två vanliga förkylningar sedan han föddes och det var jättejobbigt bara det. Det skulle vara så hemsk om han blev jättedålig och jag kunde ha förhindrat det.

Knit-Marie sa...

10 kilo!!! Skojar du?? Vad får han ...bananmos med anabola?

Thepas sa...

Knit-Marie: Ja inte vet jag! Han äter sina matportioner och varken mer eller mindre... Jag ammar dessutom bara på morgonen numera. Han ser ju inte tjock ut direkt. Lite bebisknubbig bara.

Eleonor sa...

Vi skall försöka ta en tur till BVC och vacinera i morgon.
Skulle inte gissa att han väger 10 kilo. Han som var så lätt när bäbisarna var mindre :)