23 november 2009

Tevevanor

Theodore hypnotiserad av teven.

Hittills har Theodore fått sitta med oss i sitt gym i vardagsrummet när vi kvälls- (eller förmiddags-) -myser framför teven. Han har pysslat med sitt och tittat på teven ibland om någonting extra spännande fångade hans blick. Det har känts helt ok eftersom det varit så korta stunder, och jag är inte av den åsikten att lite tevetittande är skadligt för små barn. Så länge det inte är flera timmar varje dag. Lagom är bra tycker jag.

Men nu börjar det kännas lite mindre bra. Så fort vi sätter på teven och Theodore är i närheten blir han som förtrollad och sitter tyst och stilla och tittar med tindrande ögon. Det känns inte ok. Han ska leka och lära och busa. Vill han vara tyst och stilla får han självklart vara det - men inte för att han är hypnotiserad av teven!

Så nu blir det ransonering. En liten stund kan teven vara på när vi morgon- eller kvällsmyser men nu får vi mest titta när pojken sover. Annars får vi lyssna på musik i vardagsrummet istället - och det är ju egentligen ännu mysigare.

Jag har tappat bort mitt musiklyssnande här i bebislandet och jag längtar tillbaka. Nu kom dessutom ett par bra lånade högtalare på besök i vårt hem så nu blir det musik galore!

Inga kommentarer: