31 oktober 2009

Snörvlis

Min lilla bebis är förkyld! Han hade ju en rejäl förkylning när han var tre månader och nu är han alltså sjuk igen. Näsan rinner som en öppen kran, tempen ligger runt 38 grader och dreglandet slår nya rekord hela tiden. Han ser så krasslig ut, den lilla mannen.

Det är så hjärtskärande när ens barn är sjukt. Jag skrev ju tidigare om svårt sjuka bebisar och om hur jag inte kunde tänka mig hur de orkar med. Theodore har en förkylning med feber och bara det är jättejobbigt. Inte bara för att det blir noll sömn eftersom han vaknar hela nätterna och är helt otröstlig. Det är i mammahjärtat det känns mest. Jag blir så ledsen och vill gråta hela tiden. Jag ser på min lilla snorunge som kämpar på och ler genom tårarna, trots feber och slem, och vet inte vad jag ska göra för att göra det bättre för honom. Jag vyssar och håller stämningen lugn och behaglig. Jag går ut på promenader för att han ska kunna sova sittande i vagnen i friska luften. Jag trugar med frukt och gröt och vatten.

Jag iaktar honom noga för att se om han verkar ha det bra. Han har säkert ont någonstans men jag har ingen aning om hur det känns! Han dreglar massor så jag gissar att han har ont i halsen men han äter fortfarande ganska bra så det är nog inte så farligt. Han verkar inte ha ont i öronen heller. Men han har säkert ont i huvudet för det brukar man ha när man är förkyld. När han verkar ha det extra jobbigt får han en Alvedon-supp. Hualigen vad det är jobbigt att ge dem. Theodore skriker så hjärtskärande. Det är konstigt egentligen för tempen bryr han sig inte alls om och den är ju inte mycket mindre...

Hur som helst. Vi hoppas att pojken kryar på sig snabbt och slipper må dåligt.

4 kommentarer:

Mia sa...

Ang. alvedon/panodil så kan du kanske prova flytande om det är jobbigt med suppar. Vi hade stora problem med att ge suppar och provade flytande panodil på vinst eller förlust när pojken var ca 8 månader. Han älskade det! Och även om han inte åt något annat när han var sjuk så slukade han gladeligen sin panodil :-) Nu är han snart 3 år och hade gärna ätit panodil som lördagsgodis, om han fått :-)

Anette sa...

Ja, usch - det är jättejobbigt när de är sjuka, de små. Ofta kan de ju få så himla hög feber också, då blir jag jätteorolig fast jag vet att det är normalt för små barn att få hög feber. Snuva är ju jättejobbigt också för bebisarna eftersom de inte kan snyta ut det. Hoppas han kryar på sig snart!!

Thepas sa...

Mia: Ja, vi har kört med flytande hittills - förutom idag. Han kräks ju lite extra mycket nu när han är sjuk så jag tänkte att det var bättre med suppar som man vet hinner verka. Dessutom är det så jobbigt att få i honom flytande på natten, det är inte säkert att allt hamnar i munnen på en ledsen bebis. Jag vet inte om det var suppen som var så hemsk idag eller om det var omständigheterna i allmänhet som gjorde honom så ledsen just då... eftersom han inte klagar över tempen.

Hur som helst. Jag har däremot funderat på att testa flytande Panodil istället för Alvedon. Den där skogsbärs-smaks-lukten ger mig kväljningar...

Anette: Ja jag är glad att han inte har så hög feber... det är så läskigt när man inte vet vad som är fel och även om man misstänker att det bara är en vanlig förkylning oroar man sig massor.

Och snoriga bebisnäsor är jättejobbiga. Jag längtar tills han kan snyta. Men då har jag väl en till liten snornäsa som inte kan snyta...

Jenky sa...

Stackars snörvlis! Det skär i hjärtat att tänka på att han har ont och inte kan tala om det. Krya på lilla Theo!