04 juni 2009

Nästan fem och nästan 60

Theodore sitter just nu och pratar med sin blomma. Ja, det blir mycket blomma under dagarna, han trivs bra så. Jag tror att pojken har skaffat sig sin första bästis och jag ska vara en öppen mamma och inte bekymra mig över att det är en planta. I tyg. Bästaste bäst är trots allt mamma och pappa. Kolla här liksom:


Annars har Tedster blivit vägd och mätt hos den snälla tanten på BVC. Lilleman var 4998 gram tung och 59,5 centimeter lång. Inte konstigt att storlek 62 börjar passa fint nu. Han följer och ligger mitt på medellängdkurvan och en halv kurva under medelvikten. En lagom långsmal liten karl. Jag gillar för övrigt verkligen vår BVC-sköterska. Hon är bra. Nästa besök blir på tremånadersdagen och då står vaccination på schemat.

Det märks att Theodore har vuxit. Jag ser det inte direkt på honom men det märks på sadigheten. Hela han har blivit starkare och nu behöver man inte stötta honom lika mycket när man håller honom. Det räcker oftast att hålla i händerna eller runt magen för att han ska kunna sitta eller stå. Efter en stund blir han såklart lite trött och man får ge honom lite mer stöd men så fort han vilat vill han upp igen. Att stå har blivit den roligaste leken och en favorit är att dra upp honom i händerna. Från liggande till sittande till stående. Det är bara roligare och roligare att han en bebis!

Efter BVC-kollen åt hela familjen på ett vattenpipecafé här i Gamlestaden, sedan åkte jag och Theo till stan och lämnade tillbaka lite kläder. När vi kom hem slog vi båda duktighetsrekord när jag fick ordning på alla viktiga papper som legat i högar här hemma och städade undervåningen medan pojken lekte för sig själv och sov. Det kändes riktigt lyxigt att få sitta och sortera papper och sätta in dem i pärmar vid köksbordet med Nick Caves röst i öronen. Både jag ochTheo var på strålande humör.

Sedan blev det matning, mys och slappande i tv-soffan men det var vi värda för klockan var sju och vi hade inte tittat en minut på tv på hela dagen. Duktigt om man är en hemmamamma. Eller i alla fall duktigt om man är den här hemmamamman.


Jag blir förresten väldigt glad när jag hör att det faktiskt finns de som blir glada när jag lägger upp filmer på Theodore här på bloggen. Jag är inte mer mamma-insnöad än att jag inser att det inte är jätteintressant att titta på flera minuter långa filmer på en bebis som inte gör något alls. Hehe. Men eftersom exempelvis min mamma som bor långt härifrån tycker om att se filmer av Theodore så fortsätter jag att lägga upp dem. Så får alla som vill titta.

2 kommentarer:

Jenky sa...

Klart du ska lägga upp Theofilmer! Det är ju allt vi har! :)

Jenky sa...

Filma stå, sittaleken! :D