26 november 2008

Garn!!

Idag försov vi oss och vaknade 9.50. Klockan tio stänger frukosten och vi sprang som yra höns ned till frukostsalen. Efter den chockstarten låg vi i badet ett tag innan vi drog ut på Tallinns gator igen, och där har vi tillbringat hela dagen. Först styrde vi kosan mot en hifi-butik, Hifi-klubi som låg i ett område vi inte varit i innan. Sedan shoppade vi i mer kända jaktmarker. Jag fick två jättefina skärp som påminner mig om mina rockigare dagar men ännu bättre: Jag shoppade garn som aldrig förr!

Runt hörnet från vårt hotell ligger en garnaffär och där köpte jag till att börja med ett par nystan och lite stickor. Affären ligger i gamla stan och utbudet är litet men exklusivt. När vi var i stora köpcentrat mindes jag att det låg en garnaffär där någonstans. Jag besökte den förra gången vi var i Tallinn men då kunde jag så lite om garn och fibrer att jag inte vågade mig på att köpa något. Jag blev livrädd vid synen av alla olika fluffiga nystan. Den här gången var det knappast rädsla jag kände, snarare en barnslig glädje. Här shoppades det hejdlöst! Eftersom jag blivit något av en fiber-snobb och mest gillar ull så blev det mycket merino- och alpaca-blandningar (jag har ingen aning om hur fåren blev behandade). Närmare bestämt:

  • 1 nystan mörkbrunt Merinos Extra från TitanWool, 100% merinoull (Italien)
  • 2 nystan naturfärgad Merlino från BBB, 85% virgin-ull, 15% lin (Italien)
  • 2 nystan svart Merlino från BBB, 85% virgin-ull, 15% lin (Italien)
  • 2 nystan mörkbrun Sulka från Katia, 60% merinoull, 20% alpaca, 20% silke (Spanien)
  • 1 nystan brun Miski från Katia, 100% baby llama (Spanien)
  • 2 nystan turkosmelerad och glittrig Gioiello från Filatura Di Crosa, 30% kid mohair, 30% ull, 20% polyamid, 10% bomull, 10% akryl (Italien)
  • 1 nystan grå Flavia Baby från Grignasco, 100% virgin-ull (Italien)
  • 1 nystan lila Flavia Baby från Grignasco, 100% virgin-ull (Italien)
  • 1 nystan ärtgrön Flavia Baby från Grignasco, 100% virgin-ull (Italien)
  • 2 nystan ljusbrun Urpy från Verpalai, 50% angora, 50% superfine alpaca (Lettland)
  • 1 nystan rosa Urpy från Verpalai, 50% angora, 50% superfine alpaca (Lettland)
Puh! Det var allt, förutom två set strumpstickor och två set rundstickor. Vad betalade jag då för allt detta? Alla 16 lyxiga nystan och fyra set stickor. Runt 1100 eesti kroon... eller 700 svenska kronor. Inte illa va?

2 kommentarer:

Tvärslå sa...

Det var verkligen ett superpris :)

Knit-Marie sa...

Mmmm bebissparkar och massor av garn....vilken lycka!