09 oktober 2008

Idag hatar jag griniga gamla tanter (och inser att jag är en själv)

Morgonen började med att radion markerade att det var dags att gå upp. Rösten varnade mig att snart var det livespelning med I'm from Barcelona och det klarade jag absolut inte av så tidigt på dagen så jag stängde av. Och somnade om. 20 minuter senare vaknade jag igen men det var ingen katastrof för jag har alltid god tid på mig på morgonen.

I duschen fick jag sömnkoma och kunde på inget sätt tvätta håret utan satt bara på badkarskanten och tyckte synd om mig själv. Detta ledde till att jag fick gå ut med mössa och utan frukost i magen. (Vilket så småningom kommer leda till att jag mår illa idag).

Bra början.

När spårvagnen kom hade den tre vagnar istället för det optimala antalet två, och jag stod på fel läge på perrongen. Det ledde till att en massa personer kom på före mig vilket i sin tur ledde till att jag fick en dålig plats. Dvs inte min vanliga.

Vid en hållplats som skulle kunna vara Bellevue steg två jävla kärringar på. Den ena fick en plats bredvid mig och den andra fick en mittemot för att en snäll kille gav bort den.

Jag hade ingen lust att ge upp min plats eftersom jag var komatrött, illamående och dessutom hade ont av foglossningen så jag satt kvar. Ska inte platser vara reserverade för handikappade, äldre och gravida ändå va? Hur som helst. Jag satt i godan ro med en sur min och lyssnade på musik i mina hörlurar när jag märkte att kärringarna pratade om mig. Någonting om att min plats var reserverad för handikappade osv osv. De pratade på ett sånt där typiskt svenne-kärring-vis, högt nog för att jag skulle kunna höra men inte åt mitt håll. Den ena suggan stirrade dessutom på mig ibland. Vad var deras problem? Båda hade fått en plats på samma ställe men snett mittemot varandra och inte bredvid eller mittemot. Dög inte det? Skulle de ha någon slag förtur i val av plats bara för att de var gamla och bittra?

Ingen av platserna var sämre eller svårare att nå än min. Varför ville de ha den? Bara för att jag satt där och såg tonårssur ut med mössa och skinnjacka? För att de tyckte att jag var ung och kunde stå trots att det fanns lediga platser? Vad fan ville de mig? Ingenting förmodligen, de ville bara ha ännu en anledning att vara griniga.

När vi var framme vid min hållplats var jag rasande och hämnades genom att mycket teatriskt och mödosamt resa mig från min plats (med handen mot ryggen till och med) på ett mycket överdrivet havande sätt och trampa den ena kärringen på foten då hon inte flyttade sig ett dugg. Hoppas hon bröt en tå.

6 kommentarer:

Anonym sa...

JÄVLA KÄRRINGAR! ( raljerande raljerande osv osv du vet exakt vad jag skulle säga )

bara Lova sa...

Men det där tänkte jag på för ett tag sedan när jag åkte tunnelbana till jobbet. Jag är inte gravid men var genomförkyld med feber och kände mig ganska mosad. Det var ont om platser och när en blev ledig började jag lättat gå mot den. Då kommer en pigg tant farande och studsar ner framför mig och säger lite förberående så där att hon nog kan få platsen. Inte riktigt läge att bråka en full tbana vagn men seriöst, jag hade nog behövt den mer just då.

Knit-Marie sa...

Påminner mig en Hasse o Tage monolog: På spårvagnen stående ung dam till sittande man: "Ska ni inte resa er för en havande kvinna?"
Mannen: "Det syns inte" Kvinnan: "Nej, det var bara 15 minuter sedan."
Mycket roligare på danska, som i orginalet.
Anstränger mig så att jag blir svettig för att inte vakna upp en dag och vara en sur gammal kärring.Ve och fasa.

Tvärslå sa...

:D

Anonym sa...

härligt! heja dig :)

Anette sa...

Pensionärer kan verkligen vara "pain in the ass". Nu ska man inte dra alla över en kam naturligtvis. Men varför blir en så stor del av den kategorin så griniga och bittra....? Man undrar liksom...