07 oktober 2008

14 veckor

Jaaa, jajajaj. Jag har varit ungefär världens sämsta bloggerska sedan i somras. Ni vet, man hamnar ju i såna där bloggsvackor ibland. När den lilla extra-energin man har läggs på andra viktiga saker. Som att vara vaken till exempel. Jag är med andra ord väldigt väldigt trött hela tiden.

På stickfronten händer det inte jättemycket men jag ska försöka sticka en bebiskofta i alla fall. Hittills har jag åstadkommit ett framstycke och en arm ungefär.

Annars är illamåendet bättre men magsyran mycket sämre. Jag jobbar numera halvtid och trivs med det. Jag har dessutom gått och fått foglossning redan. Grattis! Jag antar att jag får vara nöjd så länge det inte påverkar min vardag så mycket.

Bebisen verkar växa och frodas, jag är nu i vecka 14... snart 15 faktiskt.


Vecka 14

Kroppen:

Livmodern når några cm över blygdbenet. Ofta förefaller magen större och du och din omgivning kanske misstänker att du är längre gången. Det beror på att väggar och slemhinnor i magsäck och tarmar svullnar, födan passerar långsammare genom matsmältningskanalen och det samlas mer gas i tarmarna. Man kan märka av tendens till förstoppning tidigare än så här men många tycker nu att det kan bli verkligt besvärande. Anledningen är att hormonerna gör att maten passerar långsammare genom magsäck och tarmar.

Förstoppning är så vanligt att du tidigt bör öka mängden fiber i kosten. Det stimulerar tarmen till arbete och ökar tarmrörelserna (motoriken). Du bör också dricka mer, det behövs rikligt med vätska för att fibern ska göra nytta. Det är också viktigt du rör mycket på dig, det stimulerar tarmen.

Fostret:

I vecka 14 är kroppslängden 11,5 (huvud/stjärt). Tillväxten går nu i en rasande fart och först i v.22 avtar denna tillväxtspurt.

Mellersta delen av tarmen, som delvis legat utanför buken som ett bråck som buktar ut i navelsträngsroten, återvänder till bukhålan. Galla utsöndras till tarmen. Sköldkörteln producerar hormoner som är viktiga för tillväxten. De yttre könsorganen syns och är helt utvecklade till flicka eller pojke nu i vecka 14.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag har börjat känna av ischias mer och mer jag. synd om oss! :)

Knit-Marie sa...

Ojojoj... dotera har också foglossning och ont i ryggen nåt vedervärdigt - hela tiden! Hennes farmor rekommenderar whisky, men min kloka dotter tror inte att bäbisen skulle gilla det, så hon lider vidare utan smärtlindring.
För övrigt var det jätteskönt att du hörde av dig! Man blir ju liksom lite orolig när tystnaden sänker sig över bloggen så där.

Anonym sa...

spännande! mer sån info!!