04 september 2008

Vad gör man med en hittad katt?

Idag hittade jag en liten katt utanför torget där vi bor. Den är grå med svarta fläckar/ränder och har ett rosa halsband. Jag kan ingenting om katter men den såg inte helt vuxen ut, eller så var den bara mager. Den är mycket kelig och kommer fram till människor den möter.

Jag såg den vid tvåtiden idag och tanken på den stackars katten nötte i mig så mycket att jag gick ut med sambon vid tio ikväll och letade efter den. Vi hittade den rätt snabbt på ungefär samma ställe där jag såg den sist och några tjejer som hängde där sa att den sprungit omkring där i kanske två veckor.

Om man försöker bära upp katten är den kelig men så fort man kommer förbi ett visst område, som jag antar är dess revir, så vill den ner. När vi lämnade den alldeles nyss slickade den på en gammal behållare för frityrolja så jag gissar att den är väldigt hungrig.

Jag kan ingenting om katter, vad ska jag göra? Min plan är att hitta numret till Polisen här i Kortedala, hitta katten och be dem komma och hämta den. Sambon läste på en katträddningssida att de rekommenderade att man ringer polisen. Förhoppningsvis lämnar de den till katthemmet och inte till en veterinär som avlivar den. Vad är egentligen bäst för katten, att leva hungrig och vild ute när hösten/vintern kommer eller att bli avlivad? Det gör ont bara att tänka tanken på det sistnämnda men tänk om den lever ett hemskt liv?

Tror ni på idén om polisen? Vad skulle ni gjort? Garngalningar brukar ju ofta ha katter, vad gör man?

7 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Polisen vet säkert någon Katträddare i stan. Ring!

Knit-Marie sa...

Såg just din kommentar. Gulle dig! Jo, Bäbisen har en ETA ung 3 - 5 januari. Magen är typ "liten melon" nu.

Anonym sa...

hmm... jag "hittade" två vilsna (skitstora) hundar utanför mitt hus för ett tag sen och det slutade med att jag fick stå och passa dom själv halva dagen innan ägaren dök upp. polisen var inte så intresserad. :P och kennelklubben hade sommarstängt. vad man gör med katter vet jag inte... kattstall? :D

Dödergök sa...

Jag skulle ha tagit hem katten och sen ringt till polisen /närmsta katthem. Eftersom den har halsband borde den ju tillhöra någon och denne någon borde sakna sin katt fall den brytt sig tillräckligt för att sätta på den ett halsband. Kanske är katten till och med märkt, antingen med tatuering i örat eller med chip i nackskinnet.

Om ni inte får tag på ägaren kanske ni känner någon som vill ha och kan ta hand om en katt. Tyvärr brukar det vara väldigt fullt på de flesta katthem.

Synd att jag bor långt bort från Göteborg annars har vilsna djur i behov av omplacering alltid ett hem hos oss.

Hoppas att det löser sig.

Sofia sa...

Jag vet inte hur det är i övriga sverige, men här i umeå har vi djurskyddet som man kan ringa åt. De brukar ta hand om övergivna/borttappade katter. Hoppas det löser sig!

Phoca sa...

Jag jobbar som djurskyddsinspektör och kan bara svara på hur vi gör där jag har jobbat.
Eftersom katten har ett halsband har den ju en ägare, förhoppningsvis saknar de sin katt och har anmält till polisen och/eller djursjukhus m.m. att katten är försvunnen. Det du skulle kunna börja med är att ringa till djursjukhus (om det finns något där du bor) och polis om någon saknar en katt. Man kan också lämna in katten som upphittat gods, dvs enligt hittegodslagen...men polisen brukar för det första inte veta att det går att göra så och dessutom inte vara så pigga på det. Finns det ett katthem kan man vända sig dit, men som någon sa tidigare brukar det alltid vara fullt. de kommuner där jag har jobbat har ibland kunnat hjälpa till med att kontakta djurhem då de inte tar emot katter från privatpersoner. Den kommun jag jobbar i nu hjälper bara till när det är fråga om förvildade katter som måste avlivas = skjutas av en kommunjägare. Sen kan det ju vara så att katten har en ägare som låter katten vara ute mycket men att den ändå har ett hem, avvakta ett tag till och se om den "hittar hem".

Anonym sa...

Hur gick det med katten? Tass, katterna på Katthemmet Kompis