05 september 2008

Om katten

Tack för alla svar angående den stackars lilla katten. Jag har för min del drömt om den hela natten. Jag ringde i alla fall till kommunens ansvariga idag och hon var snäll och trevlig. Hon hade eventuellt någon som skulle kunna hämta katten men det lät nästan som en sån som gör sig av med dem. Hennes råd var i alla fall att sätta in en "upphittat djur"-annons i GP och det har jag gjort. Man vet ju aldrig. Nästa råd var att sätta upp lappar omkring i området och det låter som en bra idé men då måste jag piggna till lite först... för större äventyr och promenader är lite för mycket för mig i mitt sjukskrivna tillstånd.

Självklart vill jag egentligen ta hem katten, och visste jag att det var för typ en dag hade jag nog gjort det, men vi vill inte ha en katt och kan inte ta hand om den och om den gått omkring i området i över två veckor så är sannolikheten tyvärr liten att någon ska komma och hämta den. Då återstår ju bara att lämna in den till en veterinär (för katthemmen är fulla) och det vet jag inte om mitt samvete orkar med.

Planen just nu är att ringa ett nummer till, någon instans som jag inte kommer ihåg vad den heter men de sysslar i alla fall med borttappade djur på något sätt. Där kunde jag, om jag hade tur, hitta någon som letade efter just den här katten. De har telefontid från elva så jag prövar då.

Det var så mycket som jag kunde göra enligt kommunansvariga så jag börjar där... kanske är det faktiskt så att den har en ägare men får gå ute på kvällar och nätter. Jag är nöjd bara den får komma in nu till hösten och vintern.

1 kommentar:

Anna sa...

Jag har inte läst alla kommentarer till ditt förra inlägg så jag kanske upprepar det någon annan har sagt... Det kan vara så att katten är märkt, om inte med en tatuering i örat så med ett chip i nacken. Om katten är så pass kelig att den kan lyftas kan ni säkert känna efter i nacken om det finns något där under huden. Mina katter har sina lite på sniskan så man får leta lite men de känns. Finns det ett chip kan vilken veterinär som helst (har jag för mig) läsa av det och ägaren kan spåras...

Om du misstänker att katten går ute själv på kvällarna, kanske du kan skriva ett meddelande som du sätter fast på katten? Finns hylsor att köpa till halsband (om det inte redan finns en på halsbandet).

Lycka till!