30 mars 2008

Idag älskar vi Bunny Yeager och Bettie Page



Idag är en skön dag och jag planerar att bara göra sånt som gör mig glad. Jag har därför gått upp med min älskling och ätit frukost med honom innan han sprang iväg till jobbet. Jag har sedan suttit i soffan med hoodien i händerna och sett The Notorious Bettie Page. Jag har velat se den för alltid men inte hittat den. Den var bra. Jag vet inte hur verklighetstrogen den är men det spelar egentligen ingen roll för mig. Fröken Page är en legend och när det gäller sådana får man ha sin egen uppfattning om var sanningen ligger. För mig får det gärna vara så som filmen visar. Hon tog bondage-grejen med en klackspark och ville egentligen bli skådespelare. I slutändan gav hon upp både modell- och skådespelarkarriären och gick tillbaka till kyrkan. Hennes tro och karriär hade hela tiden konflikterat och hon fick ro i förlåtelsen utan att för den sakens skull skämmas över vad hon gjort. Jag är inte religiös och särskilt inte kristen men tror på att man ska göra det som gör en lycklig så länge det inte skadar någon annan, och jag respekterar Pages val. Det fanns mycket att bil upprörd över i filmen, som hela perversionsdebatten, om vad som är "wholesome" och inte osv, men det fanns även fina ljuspunkter som jag inte hade räknat med. För att tycka så mycket om pinuppor hade jag oförutsett lite vetskap om exempelvis Bunny Yeager. Jag visste inte att hon var fotograf också. Henne gillar vi extra mycket idag. Henne ska jag ta reda på mer om.

Dagen går till Bunny Yeager och Bettie Page.

Nu när filmen är slut och hoodien känns lite tråkig ska jag (även om jag har massor av film att se) sätta igång en spellista och städa lite i köket. Sedan ska jag packa upp lite lådor. Jag vet inte om det blir någon kursliteratur idag. Om jag blir sugen. Det är en sån dag idag. Det var längesen.

Jag längtar för övrigt efter att lägenheten ska bli presentabel så att jag kan få visa Lägenhet 3.0 - sambo-boet, när två blir en.

Jag måste också få ge lite kärlek till nya datorn (som jag använder as we speak). Maken till underbart tangentbord har jag aldrig skådat. Det är en fröjd att knappa på.

Så vad blir det för spellista? Jag känner för något gammalt och kärt som jag kan sjunga med till. Lite Atomic Swing kanske, även om jag lyssnade på A Car Crash in the Blue igår. Eller kanske lite Ceasars, även om jag inte är så sugen på höga nasala röster. Eek, Jenny, hjälp mig. Vad ska jag lyssna på?

-------------------------------

Att göra:

Screw the to do list!

3 kommentarer:

Jenky sa...

haha - jag veet inte... jag lyssnade lite på tjenare kungens soundtrack efter att ha sett filmen tidigare i veckan. och det var ju lite kul. annars vet jag inte. har ingen fantasi när det gäller musik just nu. :D

Strumpstickan sa...

Bettie Page är rolig! För några år sedan var jag inne i en yahoo group som hon hade och då var hon still going strong men hur hon har det idag vet jag inte, men kolla upp yahoo groups;)

Knit-Marie sa...

Vad är det för underbart med tangentbordet?? Jag vickade en gång för en som hade handikappanpassat sin skrivplats. Det hade fantastisk stol, höj- och sänkbart skrivbord, handledsstöd och ett böjt tangentbord. Har du skaffat nåt i den stilen?