23 januari 2008

Hemlis!

Jag har länge sneglat åt de där hemlisprojekten på stickamera.se. Det har verkat så roligt men jag har inte vågat vara med av olika anledningar. Mest för att jag inte sett mig som en del av stick-kulturen och den har verkat rätt läskig. Nu känner jag mig inte så utanför längre, jag har sett att man inte behöver sticka jämnt som en stickmaskin för att få kalla sig stickerska. Och man får faktiskt göra fel. Så nu, nu ska jag vara med i Hemlis3 och få skämma bort någon under 3 månader. Här kommer mina svar:

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag har inte så stor koll på alla garnsorter. Jag stickar jättemycket i Drops Alpaca men det är nog mest för att det är det garnet jag tycker mest om av de jag prövat... och då har jag mest prövat Drops-garner. Ärligt talat så har jag fått väldigt väldigt mycket garn från släktingar och bekanta och de nystanen har ofta tappat sina etiketter så jag vet inte vad jag stickat med. Nu börjar dock (äntligen) det lagret ta slut och jag är öppen för det mesta. Det är roligt att få ett garn man inte använt förut och se vad man kan göra av det. Enligt mig är allt garn kul - utmaningen ligger i att hitta det perfekta projektet för det.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Ojojoj. Det var en väldigt svår fråga. Jag ska försöka. När det gäller kläder och accessoarer till mig själv är det mest svart, vitt, klarrött och turkost som gäller... Nästan allt i min garderob är svart. Det är lite tråkigt ibland. Jag tycker mest om att ha en svart bas och lägga till någon färgklick. Saker ska matcha. När det gäller inredning är jag just nu tokig i 50-talspasteller. Tänk ljust turkost. Puderrosa. Mint. Vaniljgult. Blev någon klokare?

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Jag har väldigt svårt för orange av någon anledning.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Jag älskar strumpstickor mest. Det går alldeles utmärkt att sticka med vanliga raka eller rundsticka också men måste jag ranka dem blir det nog

1. strump
2. rund
3. rak.

När det gäller material gillar jag att sticka i trä men inte mindre än 3 mm för de har jag bara av. Jag vet inte hur jag stickar, men av går de. Jag vill alltid ha fler uppsättningar stickor och jag önskar ofta att jag hade bättre ordning.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat i ungefär sex år med en del längre uppehåll. Så intensivt som jag stickar nu har jag gjort i kanske... ett eller ett och ett halvt år. Jag anser mig vara mittemellan rent generellt. Vissa saker är jag nybörjare på, annat kan jag bra.

6. Dricker du kaffe? Te?
Jag dricker faktiskt varken kaffe eller te. Jag dricker det självklart (med mycket mjölk) i sociala sammanhang då det passar sig men om jag måste välja en varm dryck blir det choklad. Eller vänta! Jag älskar chai-latte! Det är hur gott som helst och det har jag älskat sedan gymnasietiden. Annars tycker jag mest om mineralvatten. Med blåbär- eller granatäpplesmak.

7. Är du allergisk mot något?
Näe, faktiskt inte. Bara en viss penicillin-typ som jag aldrig kommer ihåg vad den heter.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Rock, pop, metal, country.

9. Favoritgodis?
Allt. Jag älskar godis och det är min last. Är inte så förtjust i vit eller mörk choklad dock.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag försöker lära mig virka men det går ganska uselt. Jag pausar det ett tag. Annars jobbar jag med grafisk design så det håller jag ju på med rätt mycket. Jag gillar nästan allt slags pyssel och önskar att jag hade utrymme nog för att ta fram symaskinen utan att den belamrar hela hemmet. Jag skulle vilja kunna sy bättre. Eller, jag skulle vilja kunna sy, punkt. Nu på senare tid har jag upptäckt att pyssel med fyra och ett halvt-åringar är hur mysigt som helst.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Jag har hittills nästan uteslutande stickat accessoarer. Vantar, mössor, sockor, påsar, gosedjur, babykläder. Sånt som går ganska snabbt. Nu har jag börjat våga mig på lite större projekt, som köksgardinen. Jag vill verkligen sticka en tröja eller cardigan eller luvjacka till mig själv men hindras alltid av att jag

1. oroar mig för passformen eftersom jag är, så att säga, lite kurvig

2. är snål och drar mig för att köpa många nystan av samma garn vid samma tillfälle.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej det gör jag inte, men ibland köper jag dem för jag åker väldigt mycket tåg.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
En stor filt. Rutig. Och så den där luvtröjan/-jackan/-cardiganen. Eller den här tröjan med många knappar.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Nej, jag har faktiskt aldrig riktigt förstått poängen med dem?

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Jag har aldrig stickat några. Eller ett par har jag nog gjort... för kanske tre-fyra år sedan. I rätstickning typ. Det var lite trendigt och rockigt då.

16. Stickar du sockor?
Yep!

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Jag har storlek 39. Mer exakta mått kommer senare.

18. När fyller du år?
Jag fyller år den 13 juni.

19. Stickar du med pärlor?
Jag har aldrig prövat men skulle vilja. Jag funderar på att testa ett riktigt enkelt mönster för jag vill lära mig. Jag ska gifta mig någon gång inom ett år och skulle vilja sticka en sån där liten påse att ha som väska. Jag såg en jättefin med pärlor på Ravelry...

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Jag älskar att läsa, men nu för tiden tar stickningen överhanden. Det går i vågor. Mest av allt tycker jag om att läsa biografier om intressanta människor. Oftast musikrelaterade. Mina favoriter i den genren är en Johnny Cash-biografi och The Dirt om Mötley Crüe. Annars tycker jag om skönlitteratur. Min favoritbok i den genren är Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ååh, den där tröjan med knappar var jättefin! *addar till ravelry queue*

Strumpstickan sa...

En bra garnaffär kan man köpa många nystan hos och få lämna tillbaka de man inte behövde om man frågar först...

Kolla häftigt mönster på en hoodie kofta med flätor i större storlek upp till size 60:) -

http://shop.interweave.com/store/Central-Park-Hoodie-P204C55.aspx